Ἀναστάσιος ὁ Γόρδιος
[Βρανιανά (νῦν Μεγ. Βραγγιανά) Ἀγράφων 1654 – Σάββατο 7 Ἰουνίου 1729].
Ἡ Διαθήκη του.
Τὴν 1η
Μαρτίου 1729, τρεῖς περίπου μῆνες πρὸ τῆς ὁσιακῆς κοιμήσεως του [7 Ἰουνίου
1729], ὁ Ἀναστάσιος Γόρδιος, διαισθανόμενος ἴσως τὸ πέρας τῆς ἐπιγείου
παρουσίας του, συνέταξε τὴ διαθήκη του, τὴν ὁποία ὑπαγόρευσε στὸν κατὰ σάρκα (ἑτεροθαλῆ)
ἀδελφό του καὶ μαθητή του ἱερομόναχο Εὐγένιο [Εὐθύμιο]. Τὸ
πρωτότυπο τῆς Διαθήκης ‒ἀπὸ τὸ χέρι τοῦ Εὐγενίου‒ λανθάνει. Ἀντιγράφεται ὅμως μετὰ τὴν κοίμηση
τοῦ Γορδίου στὸν κώδικα 171 τῶν Γενικῶν Ἀρχείων τοῦ Κράτους, πιθανώτατα, ἀπὸ τὸν
ἱερομόναχο, γνωστὸ ἁγιογράφο καὶ συγγραφέα τοῦ ἔργου Ἑρμηνεία τῆς ζωγραφικῆς τέχνης καὶ
αἱ κύριαι πηγαὶ αὐτῆς, Διονύσιο τὸν ἐκ Φουρνᾶς τῶν Ἀγράφων,
ὁ ὁποῖος ἦταν ὁ κάτοχος τοῦ κώδικα μέχρι τὴν κοίμησή του τὸ 1746. Μετὰ ἀντιγράφεται
στοὺς ἄλλους κώδικες στοὺς ὁποίους σώζεται: ΕΒΕ 2188, 443,444, 1257 καὶ Μετ.
Παν. Τάφου 120.
|
Ἡ ἀρχὴ τῆς διαθήκης τοῦ Ἀναστασίου Γορδίου
στὸν
κώδικα 171 τῶν Γενικῶν Ἀρχείων τοῦ Κράτους.
|
Ἀπὸ
τὴ διαθήκη τοῦ Γορδίου, ἕνα κείμενο μὲ ἀποκλειστικὰ πνευματικὸ περιεχόμενο,
καταδεικνύεται τὸ ἐνάρετο τοῦ βίου καὶ τῶν ἀξιακῶν ἀντιλήψεών του.
Δύο εἶναι τὰ κύρια χαρακτηριστικὰ τῶν πεποιθήσεών ποὺ ἀναδεικνύονται ἀπὸ τὸ
περιεχόμενο τῆς διαθήκης του: ἡ ἀκλόνητη πίστη του στὶς ἀρχές, τὰ δόγματα καὶ τὶς
παραδόσεις τῆς Ἀνατολικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καὶ ἡ ἀρετὴ τῆς ἀκτημοσύνης σὲ
συνδυασμὸ μὲ τὸν ταπεινό, ἡσύχιο καὶ λιτὸ βίο του.
Χαρακτηριστικὰ
εἶναι δύο χωρία τῆς διαθήκης τοῦ Γορδίου:
«Ἀκλινῶς
καὶ ἀμετατρέπτως διέμεινα καὶ λόγῳ καὶ ἔργῳ καὶ διανοίᾳ καὶ ταύτῃ τῇ ὁμολογίᾳ τῆς
πίστεως τῆς ἁγιωτάτης καὶ καθολικῆς μητρὸς ἡμῶν ἐκκλησίας διάκειμαι μέχρι καὶ ἐσχάτης
ἀναπνοῆς. Καὶ οὔτε εἰς λατινικόν τι δόγμα
διεφθαρμένον καὶ ἐναντίον τῆς καθολικῆς ἐκκλησίας ἐξέκλινα πώποτε· οὔτε
εἰς λουτερανικὸν καὶ καλβινικόν· τῶν κατὰ τοὺς καιροὺς τούτους ἐναντιωτάτων ἡμῖν
τοῖς πιστοῖς καὶ ὀρθοδόξοις χριστιανοῖς».
«Οἱ
μετ᾿ ἐμὲ ἀπολειφθέντες μοναχοί, οἵτινες ἂν εἶεν, πρωτεύοντος τοῦ ἐμοῦ κατὰ
σάρκα καὶ κατὰ πνεῦμα ἀδελφοῦ καὶ πνευματικοῦ παιδὸς Εὐγενίου, σκεπτέσθωσαν ἀκριβῶς,
ἵνα μὴ ὡς ἀνευλαβεῖς καὶ ἀμόναχοι μοναχοί, ὡς περὶ τῆς σωτηρίας τῆς ἑαυτῶν ψυχῆς
μὴ φροντίζοντες, διαιτῶνται· ἀλλ᾿ ὥσπερ ἐγὼ χρυσίου ἢ ἱματισμοῦ ἢ δόξης κενῆς οὐκ
ἐφρόντισα, οὕτω καὶ αὐτοὶ τῶν τοιούτων ἀπέχουσι καὶ τῇ εἰς Θεὸν ἐλπίδι
στηριζόμενοι, οὐδενὸς τῶν ἀναγκαίων ἀπολειφθήσονται».
Ὁ
Ἀναστάσιος Γόρδιος ἔζησε καὶ δημιούργησε στὸ πνεῦμα τῆς διαθήκης του τὴν ὁποία
παραδίδει ὡς παρακαταθήκη πνευματική, μαζὶ μὲ τὸ ὑπόλοιπο ἔργο του, γιὰ τὴ
μελέτη τῶν σκέψεων καὶ τῆς πνευματικότητάς του.
|
Ἐλαιογραφία τοῦ Ἀναστασίου
Γορδίου, ἔργο Δημ. Βασιλείου. Συλλογὴ τοῦ Ἐθνικοῦ καὶ Ἱστορικοῦ Μουσείου. Ἡ ἐλαιογραφία
φιλοτεχνήθηκε μὲ δαπάνη τοῦ Νικολάου Γορδίου, συμβούλου τῆς Τραπέζης τῆς Ἑλλάδος,
υἱοῦ τοῦ διακεκριμένου Θεσσαλοῦ Γεωργίου Γορδίου (1875-1956), καθὼς πίστευαν πὼς
ἦσαν ἀπόγονοι «τῆς εὐκλεοῦς καὶ ἱστορικῆς οἰκογενείας τῶν Γορδίων, οἵτινες
διέπρεψαν ὡς σοφοὶ διδάσκαλοι τοῦ Γένους κατὰ τὴν Τουρκοκρατίαν»· Σ. Κ. Β.
[=Σωκράτης Κ. Βάμβακος], «Γεώργιος Γόρδιος»,
Θεσσαλικὰ Χρονικὰ 10 (1971)
265. Τὸ ἔργο, διαστάσεων 31cm
X
25cm,
δωρήθηκε τὸ 1971 ἀπὸ τὸν Νικόλαο Γόρδιο στὸ
Ἐθνικὸ καὶ Ἱστορικὸ Μουσεῖο.
|
Κωνσταντῖνος Σπ. Τσιώλης
«Ἐν τῇ μονῇ τῶν
Μεγάλων Βρανιανῶν: ‚αψκθω μαρτίου α΄η ἡμέρα Σαββάτῳ. Ἀναστάσιος
ἱερομόναχος ὁ Γόρδιος ὑπηγόρευσα τὰ παρόντα καὶ ἐγράφησαν παρὰ τοῦ κατὰ σάρκα
καὶ πνεῦμα μοι ἀδελφοῦ καὶ πνευματικοῦ παιδὸς Εὐγενίου»· Π. Ι. Βασιλείου, «Ὁ Ἀναστάσιος
Γόρδιος καὶ τὸ ἔργον του», Θεσσαλικὰ
Χρονικὰ 10 (1971) 146.
Δεῖτε τὴν διαθήκη
τοῦ Ἀναστασίου Γορδίου, μεταγραμμένη ἀπὸ τὸν Πάνο Ι. Βασιλείου, βάσει τοῦ
κώδικα 2188 τῆς Ἐθνικῆς Βιβλιοθήκης τῆς Ἑλλάδος, ἐδῶ.
ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΤΟ ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΑΥΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΛΟΓΙΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΤΟΥ ΓΟΡΔΙΟΥ. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ. ΠΡΟΣΘΕΤΕΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΡΕΥΝΑ Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΠΕΡΙ ΥΠΑΡΞΕΩΣ ΕΝΟΣ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟΥ, ΠΟΥ ΑΝΤΙΓΡΑΦΕΙ ΚΑΙ ΠΙΘΑΝΟΝ ΣΧΟΛΙΑΖΕΙ ΤΟ ΠΕΡΙΦΗΜΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΟΡΔΙΟΥ, "ΠΕΡΙ ΜΩΑΜΕθ", ΠΟΥ ΣΥΝΕΓΡΑΨΕ Ο ΕΠΙΣΗΣ ΛΟΓΙΟΣ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΙΩΝΑΣ Ο ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ (+1765), ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ ΔΕΚΑΤΟΥ ΟΓΔΟΟΥ ΑΙΩΝΑ, ΣΤΑ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΒΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΚΑΚΙΟΥ,ΟΠΟΥ ΚΑΙ ΑΣΚΕΙΤΟ ΥΠΟ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΑΚΑΚΙΟΥ ΤΟΥ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΟΥ, ΤΟΥ ΕΞ ΑΓΡΑΦΩΝ. ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΜΕ ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ,ΑΦΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΥΤΟΨΙΑ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΑΛΛΑ ΠΙΘΑΝΟΝ ΝΑ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΥ ΑΠΟΚΤΗΘΗΚΕ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΜΕΣΩ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΝΕΥΡΥΤΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ, ΟΠΩΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΘΗΚΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΥΠΟ. ΘΑ ΗΤΑΝ ΕΥΤΥΧΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ, ΕΑΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΙΩΝΑ ΚΑΙ ΕΥΧΗΣ ΕΡΓΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΕΧΟΝΤΕΣ ΑΥΤΟ, ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΑΛΛΟΝΤΑΣ ΤΟ. ΕΜΕΙΣ ΠΑΝΤΩΣ ΩΣ ΑΣΚΟΥΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΒΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΚΑΚΙΟΥ, ΩΣ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΒΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΙΩΝΑ ΚΑΙ ΩΣ ΦΙΛΟΑΓΡΑΦΙΩΤΕΣ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΡΟΘΥΜΟΙ ΝΑ ΣΥΜΒΑΛΟΥΜΕ ΘΕΤΙΚΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΑΥΤΗ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓέρων Πατάπιος Καυσοκαλυβίτηε
π. Πατάπιε, τό «Ἑλληνομουσεῖον Ἀγράφων» εὐχαριστεῖ γιὰ τὰ εὐμενῆ σχόλια σας γιὰ τὸ ἱστολόγιό μας, ἰδιαιτέρως ὅταν γνωρίζουμε πὼς ἐκπορεύονται ἀπὸ μία ἐγνωσμένης ἀξίας λόγια, μοναστικὴ καὶ δὴ ἁγιορειτικὴ μορφή. Ἔτι δὲ περισσότερον ὅταν εἶναι γνωστὸν πὼς ἐπὶ ἔτη πολλὰ διακονεῖτε, πρὸς δόξαν Θεοῦ ‒ἀλλά, πῶς ὄχι, καὶ ἡμῶν τῶν Ἀγραφιωτῶν‒, εἰς τὴν Σκήτην τῶν Καυσοκαλυβίων τοῦ Ἁγίου Ὄρους, εἰς τὴν Ἱερὰν Καλύβην τοῦ Ἁγίου Ἀκακίου τοῦ ἐξ Ἀγράφων. Ὅσον δὲ περὶ τοῦ χειρογράφου τοῦ ἔργου τοῦ Ἀναστασίου τοῦ Γορδίου (1654-1729), «Περὶ Μωάμεθ καὶ κατὰ Λατείνων», τὸ ὁποῖον ἐσχάτως κατέστη κτῆμα τῆς Ἐνορίας τῶν Μεγάλων Βραγγιανῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Καρπενησίου, καὶ ἡ ὑμετέρα λογιωσύνη θεωρεῖ ‒βάσει δείγματος γραφῆς‒ πὼς ἔχει ὡς ἀντιγραφέα τὸν παπα Ἰωνᾶ τὸν Καυσοκαλυβίτη († 1765) εἰς τὴν Καλύβη τοῦ Ἁγίου Ἀκακίου, ὅπου καὶ ὁ ἰδικός σας τόπος ἀσκήσεως καὶ μετανοίας, εὐχῆς ἔργον θὰ ἦτο ἡ γόνιμος ἐποικοδομιτικὴ συνεργασία σας μὲ τὶς ἐκκλησιαστικὲς ἀρχὲς τοῦ τόπου μας νὰ ἀποδώσει εὔκαρπον καὶ πλούσιον ἐρευνητικὸν ἀμητόν. Εὐλογεῖτε Ἑ. Ἀ.
ΑπάντησηΔιαγραφή