Αὐτόγραφος κώδικας τοῦ Εὐγενίου Γιαννούλη
στὴ μονὴ Ἁγ. Στεφάνου Μετεώρων
Ὁ λόγιος ἱερομόναχος καὶ ὅσιος, πλέον, τῆς
Ἀνατολικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας Εὐγένιος Γιαννούλης ὁ Αἰτωλός, εἶναι
περισσότερο γνωστὸς γιὰ τὸ παιδευτικό, διδακτικὸ καὶ φιλανθρωπικὸ ἔργο του, ἐνῶ
ἡ συγγραφική του παραγωγὴ εἶναι σχετικὰ μικρή. Εἶναι χαρακτηριστικὸ πὼς ὁ
φιλοστόργως τὸν διδάσκαλον βιογραφήσας μαθητής του Ἀναστάσιος ὁ Γόρδιος
(1654-1729)
ἀναφέρει μόνον τρία θεολογικοῦ περιεχομένου ἔργα του.
Ἕνα ἀπὸ τὰ σωζόμενα ἔργα
του, ποὺ ταυτοποιήθηκε ἀπὸ δεῖγμα γραφῆς του ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὸν χρόνο καὶ τὸν τόπο
ὅπου γράφτηκε, εἶναι ὁ κώδικας 41 τῆς I. M. Ἁγ. Στεφάνου Μετεώρων. Ὁλόκληρο τὸ χειρόγραφο, τὸ ὁποῖο ἀποτελεῖται ἀπὸ 47 φύλλα, εἶναι γραμμένο ἀπὸ τὸν Εὐγένιο Γιαννούλη στὰ πρῶτα χρόνια τῆς εἰκοσαετοῦς καὶ πλέον παραμονῆς του στὰ Βρανιανά (νῦν Μεγάλα Βραγγιανά) τῶν Ἀγράφων καὶ ἔχει ὡς χρόνο περατώσεώς του τὸ ἔτος 1663. Ἡ γραφή του χαρακτηρίζεται ὡς «εὐμεγέθης,
σταθερὰ καὶ εὐανάγνωστος, οὐχὶ ὅμως καλλιγραφική. Τὸ κείμενον χωρὶς ὀρθογραφικὰ
σφάλματα». Ὁ κώδικας
περιλαμβάνει ἀπόδοση σὲ ἁπλοελληνικὴ γλῶσσα τριῶν ἔργων σχετικῶν μὲ τὸν
πρωτομάρτυρα Στέφανο.
Τὸ πρῶτο ἔργο τιτλοφορεῖται
(φ. 1r): «Τοῦ ἐν ἁγίοις πατρὸς
ἡμῶν Γρηγορίου ἐπισκόπου Νύσσης ἐγκώμιον εἰς τὸν ἅγιον ἀπόστολον καὶ
πρωτομάρτυρα Στέφανον».
|
Κώδ. Ἁγίου Στεφάνου 41, φ. 1r. |
Τὸ δεύτερο (φ. 19v): «Λόγος ἱστορικὸς ἅμα
καὶ ἐγκωμιαστικὸς περὶ τῆς ἐν Κωνσταντίνου πόλει ἐλεύσεως τοῦ τιμίου λειψάνου
τοῦ ἐν ἁγίοις πρωτομάρτυρος καὶ ἀρχιδιακόνου Στεφάνου», τοῦ Νικήτα Παφλαγόνος ἢ
Μιχαὴλ Ψελλοῦ.
Καὶ τὸ τρίτο (φ. 35v): «Τοῦ ἐν ἁγίοις πατρὸς
ἡμῶν Ἰωάννου ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Χρυσοστόμου ἐκ τῆς ἑρμηνείας
τῶν πράξεων τῶν ἁγίων ἀποστόλων. Ὁμιλία ιε΄ εἰς τὸν ἅγιον ἀπόστολον καὶ
πρωτομάρτυρα Στέφανον».
|
Κώδ. Ἁγίου Στεφάνου 41, φ. 35v |
Στὸ φ. 46v τοῦ
κώδ. 41
μετὰ τὸ πέρας τοῦ κειμένου σώζεται ἐρυθρόγραφο σημείωμα διὰ χειρὸς τοῦ γραφέα: ἀπὸ Χριστοῦ 1663. Στὴ συνέχεια, στὸ κάτω
περιθώριο τῆς σελίδας τὸ ἴδιο χέρι τοῦ Εὐγενίου καὶ μὲ τὴν ἴδια μελάνη κειμένου
σημειοῦται: ἐγράφει ἐκ τῶν βρανιανῶν τῶν ἀγράφων. Τὸ
χαρτὶ τοῦ κώδ. 41
εἶναι ὀθωμανικό (τουρκικὸς χάρτης), δύο
εἰδῶν, φέρει δὲ ὑδατόσημο τρεῖς ἡμισελήνους. Τὸ
ὅλο πάχος τοῦ κώδικα εἶναι 14 χιλιοστά.
|
Κώδ. Ἁγίου Στεφάνου 41, φ. 46v. |
Βάσει τῆς σωζόμενης ἀλληλογραφίας
τοῦ Εὐγενίου, καθ’ ὅλη σχεδὸν τὴ διάρκεια τοῦ 1663 ‒ἔτος γραφῆς τοῦ κώδ. 41‒ φαίνεται πὼς ὁ Εὐγένιος βρισκόταν
στὰ Βρανιανά. Σώζονται 14 ἐπιστολές του ἐντὸς τοῦ 1663 (ἀπὸ τὸν Φεβρουάριο ἕως
τὸν Δεκέμβριο), σχεδὸν ὅλες μὲ τόπο ἀποστολῆς τὰ Βρανιανά. Ἀπὸ
αὐτὲς οἱ 9 ἀπευθύνονται πρὸς τὸν μητροπολίτη Λαρίσης Διονύσιο (9.8.1662 ‒ 1671),
μία δὲ ἐξ αὐτῶν ἔχει ὡς τόπο ἀποστολῆς τὰ Τρίκαλα, στὶς 10 Ἀπριλίου 1663, ὁπότε
ὁ Εὐγένιος ἐμφανίζεται γιὰ μικρὸ χρονικὸ διάστημα νὰ μετακινεῖται ἀπὸ τὰ Βρανιανὰ
στὰ Τρίκαλα, ἕδρα τῆς μητροπόλεως Λαρίσης, ὅπου ὅμως δὲν συνάντησε τὸν μητροπ.
Διονύσιο, διότι αὐτὸς βρισκόταν στὸν Τύρναβο Λαρίσης. Ἂν καὶ δὲν γίνονται
γνωστοὶ οἱ λόγοι γιὰ τοὺς ὁποίους ὁ Εὐγένιος συνέγραψε τὴν ἀπόδοση στὴ δημώδη
γλώσσα αὐτῶν τῶν ἔργων τῶν σχετικῶν μὲ τὸν ἅγιο Στέφανο, μποροῦμε νὰ ὑποθέσουμε
πὼς τότε βρέθηκε στὴ μονὴ Ἁγ. Στεφάνου Μετεώρων καὶ ἐνδεχομένως ἔλαβε τὴν παραγγελία συγγραφῆς τοῦ κώδ. 41, ὁ ὁποῖος περιλαμβάνει τὴν ἐξιστόρηση τοῦ βίου καὶ τῆς ἐλεύσεως τῶν λειψάνων τοῦ πρωτομάρτυρος Στεφάνου στὴν Κωνσταντινούπολη, θεματικὴ ποὺ ἀφοροῦσε ἄμεσα τὴν ἐν λόγῳ μετεωρικὴ μονή. Σὲ αὐτὴ τὴν περίπτωση τὸ ἔργο
πρέπει νὰ γράφτηκε κατὰ τὸ δεύτερο ἑξάμηνο τοῦ 1663. Ἕνα ἄλλο ἐνδεχόμενο εἶναι
πὼς τὸ ἔργο ὁλοκληρώθηκε στὸ πρῶτο τρίμηνο τοῦ 1663, ἐνῶ ὁ ἴδιος ὁ Εὐγένιος τὸ
μετέφερε ἀπὸ τὰ Βρανιανὰ καὶ τὸ παρέδωσε στοὺς μοναχοὺς τῆς μονῆς, ὅταν μετέβη
στὰ Τρίκαλα, πρὶν ἀπὸ τὴ 10η Ἀπριλίου 1663.
|
Κώδ.
Ἁγίου Στεφάνου 41, φ. 36r.
|
Γνωστός, ἔμπειρος καὶ
καταξιωμένος ὡς διδάσκαλος, μὲ στέρεη θεολογική, φιλολογικὴ καὶ ἐκκλησιολογικὴ
συγκρότηση, θεωρήθηκε ἰδανικὸς γιὰ τὴν παραγγελία ἑνὸς ἔργου τέτοιας μορφῆς, χρήσιμης
γιὰ τὴ μελέτη τῶν μοναχῶν. Ἡ σχέση τοῦ Εὐγενίου μὲ τὴν περιοχὴ τῶν Τρικάλων ‒ὅπου
καὶ ἡ μονὴ τοῦ Ἁγ. Στεφάνου‒ ἀνάγεται στὴν ἐποχή (περ. 1624-25), ὅταν ὁ ἴδιος μαθήτευε
στὴ σχολὴ Τρίκκης, τὴν
ὁποία ἵδρυσε ὁ μητροπ. Λαρίσης Γρηγόριος. Ὁ
βιογράφος τοῦ Εὐγενίου Ἀναστάσιος Γόρδιος ἦταν τότε μόλις 9 ἐτῶν, ὥστε δὲν
μποροῦμε νὰ ἔχουμε κάποια ἀσφαλῆ πληροφορία γιὰ τὸ χειρόγραφο αὐτὸ καὶ τὴ συγγραφή
του. Ἀλλὰ ἀπὸ τὴ σύγκριση τοῦ γραφικοῦ χαρακτῆρα (ductus)
τοῦ Εὐγενίου Γιαννούλη, καὶ μάλιστα τοῦ χρόνου ἐκείνου (1663) ‒ἀπὸ δύο αὐτόγραφες
ἐπιστολές του στὸν κώδ. 250 τῆς I. M. Παντελεήμονος Ἁγ. Ὄρους (φ. 187r-v καὶ 188r-v)‒ ἐπιβεβαιώνεται πὼς τὸν κώδ. 41 τῆς Ι. Μ. Ἁγ. Στεφάνου Μετεώρων ἔγραψε ἰδιοχείρως ὁ Εὐγένιος. Χαρακτηριστικὰ τῆς γραφῆς του, ἡ ὁποία μπορεῖ νὰ ἀποδοθεῖ ὡς δεξιοκλινής, ἐπιμελημένη ἀλλὰ ὄχι καλλιγραφική, εἶναι ἡ ἐπιμήκυνση ἄνω καὶ κάτω κεραιῶν σὲ ὁρισμένα γράμματα (ζ, λ, μ, ξ, ρ, φ, χ, ψ, καὶ μερικὲς φορὲς ι, τ). Ἰδιαίτερη, ξεχωριστὴ γραφὴ ἔχουν τὰ
γράμματα β, θ, π, χ, υ.
Ὁ εὐλαβὴς ἐπισκέπτης-προσκυνητὴς
τῆς μονῆς Ἁγ. Στεφάνου Μετεώρων μπορεῖ νὰ δεῖ ἕνα χειρόγραφο ποὺ γράφτηκε ἀπὸ τὸ
χέρι τοῦ ὁσίου Εὐγενίου Γιαννούλη τοῦ Αἰτωλοῦ στὴ Γούβα τῶν Βρανιανῶν,
στὸν χῶρο τῆς μονῆς τῆς Ἁγ. Παρασκευῆς τῆς ἕδρας τοῦ πάλαι ποτὲ «Ἑλληνομουσείου
Ἀγράφων», τοῦ σχολείου ποὺ ἵδρυσε καὶ ὅπου δίδαξε ὁ Ὅσιος ἀπὸ τὸ 1661 ἕως τὴν
κοίμησή του στὶς 6 Αὐγούστου 1682. Μὲ
τὴν ἁγιοκατάταξή του ἡ μνήμη του τιμᾶται στὶς 5 Αὐγούστου.
Γιὰ τὸν Εὐγένιο
Γιαννούλη τὸν Αἰτωλὸ βλ. Πάνος Βασιλείου,
Ὁ μεγάλος Διδάσκαλος τοῦ Γένους Εὐγένιος Γιαννούλης ὁ Αἰτωλὸς καὶ οἱ
σπουδαιότεροι μαθητὲς τῶν Σχολῶν τῶν Ἀγράφων, ἐκδ. Στέφ. Βασιλόπουλος, Ἀθήνα
21985· Ἐλπίδα Καραπάνου-Παπαδοπούλου, Εὐγένιος Γιαννούλης ὁ “Αἰτωλός”, Ἀγρίνιο 1988· Εὐγενίου Γιαννούλη τοῦ Αἰτωλοῦ Ἐπιστολές, Κριτικὴ ἔκδοση, ἐπιμ.
Ι. Ε. Στεφανὴς ‒ Νίκη Παπατριανταφύλλου-Θεοδωρίδη, [Ἐπιστ. Ἐπετ. Φιλοσ.
Σχολῆς Πανεπ. Θεσσαλονίκης, περ. Β´, Τμ. Φιλολ., Παράρτημα 1], Θεσσαλονίκη
1992· Ἱερὰ Μητρόπολις Καρπενησίου ‒
Σύνδεσμος «Εὐγένιος ὁ Αἰτωλός», Σύναξις.
Εὐγένιος Γιαννούλης ὁ Αἰτωλὸς καὶ ἡ ἐποχή του, Καρπενήσιον, 12-14 Ὀκτωβρίου
1984, Πρακτικά, ἐπιμ. Παν. Κ.
Βλάχος, Ἀθήνα 1986.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου