Ἑλληνομουσεῖον (τό). Ὀνομασία διδομένη πολλαχοῦ, ἐπὶ Τουρκοκρατίας, εἰς τὰ σχολεῖα ἀνωτέρων πως σπουδῶν. Περί «κοινῶν ἑλληνομουσείων ἐπ᾿ ὠφελείᾳ τοῦ γένους κοινῇ» γίνεται λόγος καὶ ἐν σιγιλλίῳ τοῦ Οἰκουμενικοῦ πατριάρχου Γρηγορίου Ε', ἐκδοθέντι κατ᾿ Αὔγουστον τοῦ 1819.


Σ᾿ αὐτὸν τὸν διαδικτυακὸ χῶρο, ποὺ ἀπευθύνεται στοὺς φίλους τῆς χώρας τῶν Ἀγράφων, φιλοξενοῦνται κείμενα, ἄρθρα, μελέτες, ἀνακοινώσεις, βιβλία εἰκόνες, ταινίες ποὺ ἀφοροῦν ἢ παραπέμπουν στὴν ἱστορία, τὸν πολιτισμό, τὶς παραδόσεις, τὸ φυσικὸ περιβάλλον τοῦ ἱστορικοῦ χώρου τῶν Ἀγράφων, ὅπως αὐτὸς ἦταν γνωστὸς στὴν ὕστερη βυζαντινὴ ἀλλὰ καὶ μεταβυζαντινὴ ἐποχή. Σκοπὸς τῆς δημιουργίας του εἶναι νὰ γίνουν γνωστὰ καὶ νὰ ἀναδειχθοῦν, κατὰ τὰς δυνάμεις ἡμῶν, ὅλα ἐκεῖνα τά ‒ἀνὰ τοὺς αἰῶνες‒ ἰδιαίτερα χαρακτηριστικὰ γνωρίσματα τοῦ τόπου μας καὶ τῶν ἀνθρώπων του.

Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2024

«Ο ΠΕΤΡΟΣ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΦΑΣΜΑ ΤΩΝ ΦΑΤΡΙΩΝ»*

 


Θέατρο, Studio Μαυρομιχάλη

 

Στὸ θεατρικὸ ἔργο τοῦ Παντελῆ Μπουκάλα «Ὁ Πέτρος τῆς Μάνης καὶ τὸ φάσμα τῶν φατριῶν», ποὺ παρουσιάζεται, ἀπὸ τὸ 2022 στὸ θέατρο «Studio Μαυρομιχάλη» [ὁδὸς Μαυρομιχάλη 134, Ἀθήνα], σὲ σκηνοθεσία Φώτη Μακρῆ-Στέλλας Κρούσκα, στὴν παράσταση τῆς Παρασκευῆς 15 Νοε. 2024 εἴχαμε τὴν τιμὴ νὰ συμμετέχουμε, ὡς προσκεκλημένοι, μετὰ τὸ τέλος τῆς παράστασης, σὲ συζήτηση ποὺ ἀκολούθησε μὲ τὸν Παντελῆ Μπουκάλα καὶ τὸν Φώτη Μακρή,. Μὲ τὸν Π. Μπουκάλα εἶχα τὸ προνόμιο τῆς κοινῆς συμφοιτητίας στὴ Ὀδοντιατρικὴ Σχολὴ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, στὰ μέσα τῆς δεκαετίας τοῦ 1970. Ξανασυναντηθήκαμε πάλι, μετὰ ἀπὸ σχεδὸν 5 δεκαετίες, μέσα ἀπὸ τοὺς δρόμους τῆς γραφῆς καὶ τῆς Ἐπανάστασης τοῦ ’21· ἀμφότεροι "εἰκοσιενιστὲς" γάρ.


Συζητήσαμε γόνιμα ‒καὶ μὲ τοὺς θεατὲς αὐτῆς τῆς παράστασης‒ γιὰ τὸν Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, τὴ δράση του ὡς ἀγωνιστοῦ τοῦ ’21 ἀλλὰ καὶ ὡς πολιτικὴ προσωπικότητα μετὰ τὴν Ἐπανάσταση, καθὼς καὶ γιὰ τὸν γιατρὸ Ἀπόστολο Μαυρογένη, τὸν πρῶτο ἐπιστήμονα γιατρὸ τῆς Ἐπανάστασης, τὸν «πρῶτο ἰατρὸ τῆς ἀναγεννηθείσης Ἑλλάδος», τὸν «Παπποῦ ὅλων τῶν ἑλλήνων» ὅπως χαρακτηρίστηκε λόγῳ τῆς πρωτοφανοῦς μακροβιότητός του (πέθανε τὸ 1906, σὲ ἡλικία 114 ἐτῶν!) καὶ ὁ ὁποῖος ἦταν, ἐπίσης, γιατρὸς τῆς οἰκογένειας Μαυρομιχάλη. Ὅπως ἦταν, ὅμως, ἀναμενόμενο περισσότερο συζητήθηκε τὸ γεγονὸς τῆς δολοφονίας τοῦ κυβερνήτη Ἰωάννη Καποδίστρια ἀπὸ μέλη τῆς οἰκογένειας τοῦ Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη: τὸν γιό του Γεώργιο καὶ τὸν ἀδελφό του Κωνσταντίνο.

Στοὺς θεατὲς αὐτῆς τῆς παράστασης ἦταν, τιμώντας μας μὲ μὲ τὴ παρουσία του, καὶ ὁ συνάδελφος στὴν Ὀδοντιατρική, Μανώλης Παπαγρηγοράκης ‒μάλιστα, μαζὶ μὲ μιὰ δεκαμελῆ ὁμάδα φίλων, συνεργατῶν καὶ συναντιλήπτορών του‒ ὁ ὁποῖος τότε, στὰ χρόνια ἐκεῖνα ποὺ ἤμασταν φοιτητὲς τῆς Ὀδοντιατρικῆς, αὐτὸς ἔκανε τὰ πρῶτα του, τὰ μωρουδιακά του βήματα μιᾶς λαμπρῆς ἀκαδημαϊκῆς ἐπιστημονικῆς σταδιοδρομίας, τὴν ὁποία πλούτισε μὲ τὴν ἐνασχόληση του μὲ τὴ Μουσειακὴ Ἀρχαιολογία, προϊὸν τῆς ὁποίας ἦταν ἡ μουσειακὴ ἀνάσταση "τῆς Μύρτιδος ... τοῦ κοριτσιοῦ ποὺ γεννήθηκε δύο φορές", ἑνὸς κορασίου 12 ἐτῶν, τῆς ἐποχῆς τοῦ 5ου π.χ. αἰῶνος, θύμα τοῦ Λοιμοῦ τῶν Ἀθηνῶν. Μάλιστα, ἐντόπισε, μέσα ἀπὸ τὰ δόντια τριῶν Ἀθηναίων ποὺ πέθαναν κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ Πελοποννησιακοῦ Πολέμου, τὸν αἰτιολογικὸ παράγοντα τοῦ Λοιμοῦ τῶν Ἀθηνῶν, τὴν salmonella enterika typhi, ἡ ὁποία προκαλεῖ τὸν τυφοειδῆ πυρετό, ποὺ ἦταν ἡ αἰτία ποὺ ἐπέφερε θημωνιὲς ἀνθρώπινου θερισμοῦ στὴν Ἀθήνα τοῦ 5ου π. Χ. αἰ. Ὁ Μανώλης Παπαγρηγοράκης εἶναι δὲ Κρητικῆς καταγωγῆς, ἀπὸ τὴν περιοχὴ τῶν Χανίων, ἀπ’ ὅπου καὶ ἡ ἀπώτερη καταγωγὴ τῆς μεγάλης, ἱστορικῆς οἰκογένειας τῶν «Μαυρογένη», τῆς οἰκογένειας τοῦ ἐκ Πάρου τῶν Κυκλάδων γιατροῦ Ἀπόστολου Μαυρογένη, ὁ ὁποῖος εἶναι τὸ δεύτερο πρόσωπο τοῦ ὡς ἄνω θεατρικοῦ μυθοπλαστικοῦ μονολόγου τοῦ Παντελῆ Μπουκάλα.


Χρῶμα καὶ ἄρωμα Μαυρομιχαλέϊκο ἔδωσε, ‒μὲ τὴν παρουσία του στοὺς θεατὲς τῆς παράστασης‒ καὶ ὁ ἐπὶ δωδεκαετία ὁλόκληρη συμμαθητὴς ἡμῶν ‒ἀπὸ τὴν Α΄τάξη Δημοτικοῦ ἕως τὴν Στ΄ τάξη τοῦ τότε ἑξαταξίου Γυμνασίου‒ ὁ Ἄγγελος Δημάκος· μανιάτης μὲ καταγωγὴ ἀπὸ τὴν Ἀρεόπολη τῆς Μάνης, τὴν θρυλικὴ Τσίμοβα τοῦ ’21, τὴν ἱστορικὴ γενέτειρα τοῦ Πετρόμπεη, τοῦ μπέη τῆς Μάνης, τοῦ Μανιάτμπεη.

Κωνσταντῖνος Σπ.Τσιώλης

 

*Ἀπὸ τὶς ἐκδόσεις «Ἄγρα» κυκλοφορεῖ τὸ ἀντίστοιχο, ὁμότιτλο βιβλίο τοῦ Παντελῆ Μπουκάλα.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου